Hoppa till innehåll
7 mars, 2012 / Esswe

Första mötet med Belize

fick ett superbra tips om ett ämne att skriva om.

Första mötet med Belize

Första mötet med Belize skedde i somras, jag har tyvärr inget exakt datum i huvudet. Men det var i början – mitten av Juli skulle jag tro.
Jag hittade annonsen på Belize redan innan jag tog studenten 1 Juni, jag fastnade vid hennes bild på hastnet.se eftersom hon var otroligt lik Arden, en skolhäst jag hade ett tag. Båda två hade Bellini i stammen, var ”svarta” och hade liknande tecken i ansiktet. Berättade detta för mamma som lite lätt avfärdade detta.
Att jag hittade Belize på annons från första början är att jag sökte på Bellini, just Bellini-ston är något jag gillar. föll för den linjen tidigt när jag började intressera mig av stamtavlor.
Sen såg jag annonsen igen några veckor efter studenten och frågade mamma om jag skulle mejla ägaren, och det tyckte hon. Och efter lite mejl kontakt så bestämdes det för provridning.

Vi åkte upp en torsdag, tror jag, och fick träffa Belize, hämtade henne i hagen och vi möts av en glad häst med lite väl mycket mage. Men ack så vacker.
Sadlade och tränsade för att sedan sitta upp och rida lite på ridbanan. Det gick lite trögt till en början, det var ruggigt varmt och en massa kryp i luften. Vid ett tillfälle blev hon rädd eller biten och drog i väg på långsidan. Det var nog i det läget jag blev lite lagom kär. Och sen när vi kom till galoppen, ja då var jag fast.
Mamma blev lika kär hon, det var ju tur eftersom det var hon som skulle köpa häst.

Sen provred mamma henne igen ute, jag hade ingen möjlighet eftersom jag jobbade väldigt mycket. Men sen den 22 Juli hämtade vi hem den nya pärlan.

Det jag fastnade för var att hon var/är så genom snäll och hennes otroliga galopp. Nu i efterhand vet jag att det var ett riktigt lyckat köp. Hade aldrig kunnat få en så här bra häst, med en stam som jag redan sen innan är lite små förtjust i. Belize är allt och lite till av vad vi sökte:

Vad vi sökte: sto, runt 162-166cm, 7-14år, snäll, halvblod av den ”gamla typen”. I ridningen skulle hästen vara snäll med egen motor. Men vi ville ju samtidigt ha ett sto och kunde då räkna med lite temperament och humör.

Vad vi fick: Sto, 164cm, 13år, ursnäll, rätt typ. OTROLIG potential, men med en hel del humör och temperament.


Belize den 22 Juli, precis urlastad hemma.

One Comment

Kommentera
  1. Marie / Mar 7 2012 10:14

    Åh va roligt! Hon är så vacker Belize! Jättekul att läsa detta 🙂

Lämna en kommentar