Hoppa till innehåll
8 mars, 2012 / Esswe

strömedel +/-

Har en liten paus på jobbet, är helt seg och trött i huvudet eftersom jag tyvärr fick i mig lunchen alldeles för sent. Men tänkte passa på att skriva lite vad jag tycker om olika strömedel till hästen.

Sågspån:
+ Ljust att ha i boxen
+ Relativt lätt mockat
– dyrt
– svårt med gödselhanteringen
– svår att få en bra bädd i som inte blir fuktig och mörk.
– skiten smulas ofta sönder.

Torv
+ bra för hästen att stå på = ger bra svikt
– mörkt
– blir lätt fuktigt
– svårmockat innan man kommer in i det
– kan finnas långa rot delar i.

Halm
ljust
+ lättmockat
+ hästen har alltid något att pilla i
+ fräscht om man inte har permanentbädd
+ billigt
– svårt att ha en permanentbädd med halm
– stor åtgång

OBS! detta är mina åsikter och vad jag tycker.

Vi har själva hästarna just nu på spån eftersom halmen inte alls är bra utan väldigt dammig. Så då får spån duga.
Våra hästar står aldrig på bädd, vi tar alltid ut allt smutsigt och låter bra det rena vara kvar.


Vi använder spån från YexBox!

 

Lämna en kommentar